Jesienne ochłodzenie – co jeść, aby rozgrzać organizm i poprawić krążenie?

rozgrzewajace-dania

Pierwsze dni jesieni są dla naszego organizmu dużym wyzwaniem. Szybko marzniemy, co może przekładać się na częstsze przeziębianie. Zdrowa dieta możne jednak wspomóc twój organizm w procesie adaptacji do nowych warunków atmosferycznych. Sprawdź, w jakie produkty powinieneś wzbogacić swoje codzienne menu!.

Podczas pierwszych chłodnych dni dużo szybciej marzniemy niż w późniejszym okresie, przy dużo niższych temperaturach. Dlaczego tak się dzieje? Otóż nagły spadek temperatury powietrza i zwiększenie wilgotności sprawia, że nasz nieprzyzwyczajony do takich temperatur i warunków atmosferycznych organizm szybciej traci ciepło, co objawia się u nas odczuwaniem zimna, dreszczami itd.

Wpływ na marznięcie mają takie czynniki jak:

  • Nieodpowiednia dieta

Ciepłota organizmu zależy także od twojej diety. Gdy na zewnątrz spada temperatura, musisz wtedy dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. To ważne, bowiem zanim twoje ciało przyzwyczai się do temperatur, musisz wspierać organizm, aby zapobiegać osłabieniu, które prowadzi do łatwego zapadania na infekcje itd.

Zdrowa dieta to także zapobieganie utracie czerwonych krwinek, które transportują tlen do narządów, co z kolei odpowiada za procesy organizmu, w tym wytwarzanie energii odpowiadającej za utrzymanie ciepłoty ciała.

  • Zbyt niskie ciśnienie

Nie zawsze jest ono związane z chorobą układu krążenia. Jeżeli obniża się tylko czasowo, np. jesienią, oznaczać to może złą dietę, zbyt małą aktywność fizyczną, zbyt niskie nawadnianie organizmu.

  • Zmęczenie i stres

Zmęczenie zarówno fizyczne, jak i psychiczne wpływa na osłabienie twojego organizmu. Co za tym stoi? Między innymi to, że w okresach natężonego zmęczenia dobrze dotleniona krew jest dostarczana głównie do serca, a inne narządy pozostają zbyt mało dotlenione. Objawia się to często zimnymi dłońmi i stopami.

Poza tym inne czynniki sprzyjające silnemu odczuwaniu zimna to: choroba tarczycy, zbyt częste picie alkoholu czy zbyt mała ilość tkanki tłuszczowej.

Rozgrzewające odżywianie

Letnia dieta nie jest w stanie zapewnić takiej ciepłoty ciała, jakiej wymagają jesienne temperatury. Sałatki, świeże owoce, nabiał, w tym jogurty, maślanki itp. są bardzo zdrowe, lecz należy je spożywać w okresie jesienno-zimowym z umiarem, bowiem wychładzają organizm, zamiast go rozgrzewać. Zdrowa dieta dostosowana do potrzeb organizmu to klucz do zdrowego ciała i ducha. Pamiętaj też, że zbyt mała ilość kalorii nie sprzyja utrzymaniu ciepłoty, bo organizm nie ma energii, by ją wytworzyć i utrzymać.

Co zatem jeść, by było nam ciepło?

Karina Świerczewska, dietetyk radzi: Przede wszystkim ważne jest, aby jeść posiłki o stałych porach. To sposób na zrozumienie potrzeb naszego organizmu. 5-6 niewielkich posiłków dziennie sprawi, że nasz organizm nie będzie odczuwał głodu, będzie miał stale dostarczane porcje energii. Nie obciążając go zbyt dużą ilością pożywienia na raz dajemy mu możliwość spożytkowania wszystkich składników odżywczych i równomiernego spalenia niepotrzebnych, co nie jest możliwe, jeżeli jemy dwa lub trzy razy duże porcje. Poza tym jedzmy produkty, które rozgrzewają organizm, np. zupy warzywne z dodatkiem wspomagających ciepłotę ciała przypraw korzennych, jak: kurkuma, imbir, cynamon, goździki itd.

Jesienią posiłki powinny być ciepłe, z dodatkami rozgrzewających ziół i przypraw, które wspomogą i zaktywizują pracę naszego organizmu, wzmocnią jego odporność oraz będą miały charakter antyśluzowy (dlatego nie należy jeść zbyt dużo nabiału).

Jedz jesienią:

  • czosnek (naturalny antyoksydant, , wspomagający pracę i odporność organizmu),
  • kasze: jaglana, gryczana, komosa ryżowa, bulgur, jęczmienna itd. (odkwaszają organizm i zawierają dużo składników odżywczych),
  • zupy jarzynowe (nawet bez mięsa), mogą być zupy kremy z warzyw (bardzo dużo składników odżywczych i beta-karotenu będą miały: marchew, brukselka, brokuły, natka pietruszki, dynia, szpinak),
  • różnego rodzaju puree z warzyw (np. pieczonej papryki i marchwi z czosnkiem i bazylią),
  • przyprawy: kminek, rozmaryn, tymianek, majeranek, goździki, cynamon, kurkuma, imbir itd.,
  • nasiona słonecznika, dyni, siemię lniane (zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych i cynk),
  • naturalne soki z czarnego bzu, dzikiej róży, malin (można dodawać do herbaty, zawierają dużo witaminy C i rozgrzewają).

Poza tym warto wieczorami zadbać o spokój i relaks. Dobrze jesienią brać wieczorne kąpiele z dodatkami olejków rozgrzewających, np. z drzewa herbacianego lub cynamonu. Jeżeli bardzo dokucza ci zimno – przez jakiś czas, aż do ustąpienia objawów, śpij w skarpetkach.

Artykuł sponsorowany

Zapraszamy do współpracy!

Biuro
ul. Żniwna 3, 45-763 Opole Tel: 789 457 741
© Copyright Akademia kobiecości 2021