Gdy przygotowujemy posiłki chcemy by wyglądały ładnie i apetycznie. Dodatkowo żeby równie dobrze smakowały, lecz rzadko zwracamy uwagę na to by były zdrowe. Podstawą są odpowiednie naczynia do gotowania, smażenia, pieczenia, duszenia. A także ważne są techniki gotowania żeby nie stracić wszystkich witamin i składników odżywczych.

Jak zachować witaminy w potrawach?

Gdy gotujemy zupę, warzywa wrzucamy do wrzącego bulionu, dzięki temu czas gotowania zostaje znacznie skrócony, a straty zminimalizowane. To samo z owocami na kompot. Mięso i ryby smażyć na mocno rozgrzanym oleju, żeby nie nasiąkły nim. Warto solić mięso i rybę dopiero po usmażeniu, gdyż wcześniejsze posolenie powoduje utratę soku komórkowego, a tym samym zubaża nam potrawę o witaminy i minerały.

Czas gotowania

Bardzo istotne jest to aby nie rozgotować warzyw, ponieważ wartości odżywcze uciekają. Podczas gotowania możemy sprawdzić patyczkiem miękkość potraw, jeśli da się nakłóć to znaczy że jest gotowa. Warto pamiętać że czas gotowania zależy od wielkości potrawy.

Wolnowar i parowar

Można maksymalnie skrócić czas gotowania poprzez te urządzenia. Parowar, który działa za pomocą dwóch czynników: wysoka temperatura i podniesione ciśnienie. Dzięki temu potrawy gotują się w nim szybciej. Natomiast w wolnowarze, można przygotować potrawy, które wymagają długiego gotowania np. bigos. Dzięki temu wszystkie wartości odżywcze i witaminy zostaną w potrawach.

Udostępnij :)

Comments are closed.